Stacks Image 947
Stacks Image 983
Stacks Image 986
Stacks Image 972
Stacks Image 976
Stacks Image 979
Stacks Image 990
Stacks Image 994
Stacks Image 1007
Stacks Image 1005
Japans lakwerk (urushi) heeft een eeuwenoude traditie in Japan en de vervaardiging is een langdurig en arbeidsintensief proces. De glans van de oppervlakken en de pure perfectie van het vakmanschap hebben het westerse publiek betoverd sinds ze kennis maakten met Japanse lak in de 16e en 17e eeuw. Eeuwenlang waren zwart en goud de overheersende kleuren. Dit begon te veranderen in het begin van de 20e eeuw, toen nieuwe lakpigmenten zijn uitgevonden. Tegelijkertijd werd de traditionele esthetiek meer losgelaten en liet men zich inspireren door verschillende buitenlandse en historische bronnen. De tweede helft van de 20e eeuw zag een terugkeer naar de focus op traditie en vakmanschap enerzijds en voortdurende experimenten door avant-garde kunstenaars anderzijds. Tentoonstelling en boek tonen een prachtige selectie 20ste-eeuws Japans lakwerk uit de verzameling van Ben Janssens.
Het ontwerp van de campagne en het omslag is esthetisch te noemen, het binnenwerk van het boek is verfijnd en geeft ruimte aan de schoonheid.
PUBLICITEITSCAMPAGNE | BELETTERING TENTOONSTELLING
betreft affiches, folders, animatie, advertentie, belettering tentoonstelling
in opdracht van Japanmuseum SieboldHuis Leiden
samenstelling en redactie Hanneke Groenendijk, Elizabeth van der Wind-Hamill
werkzaamheden ontwerp, realisatie
productie Iris vormgeving, JPs2, Studio America

informatiewww.sieboldhuis.org

BOEK
titel Splendour in detail, 20th century Japanese lacquer from the Ben Janssens Collection
in opdracht van Japanmuseum SieboldHuis Leiden
auteurs Jan Dees, Dave van Gompel
fotografie Richard Velncia
formaat 245 x 300 mm
omvang 160 pagina's
editie Engels
werkzaamheden ontwerp, redactie, realisatie
productie High Trade bv
ISBN 978-90-827-111-8-9